Steeds meer meldingen van overlast, maar geen adequate overlastprocedure


Rotterdam, 3 maart 2015 - Het komt steeds vaker voor dat mensen worden lastiggevallen via hun mobiele telefoon. Deze conclusie trekt SIM only provider Robin Mobile op basis van bevindingen van het eigen service center. De impact van telefoonterreur kan groot zijn, terwijl mensen slechts weinig middelen hebben om zich hier tegen te beschermen. Robin Mobile ziet het als zijn taak om mensen te helpen zich hiertegen te beschermen en trekt aan de bel. De provider pleit voor snellere procedures en eenduidige regelgeving om dit groeiende probleem aan te pakken. Vooruitlopend op een gezamenlijke oplossing biedt Robin Mobile haar klanten ondersteuning en geeft tips aan alle mensen om de impact van telefoonterreur tegen te gaan. Klik hier om naar deze tips te gaan.

Een steekproef onder de Nederlandse mobiele aanbieders leert dat er tegenwoordig dagelijks meerdere verzoeken van klanten binnenkomen om mobiele nummers die overlast veroorzaken te blokkeren. Overlast via de mobiele telefoon is een groeiend probleem, dat bovendien verstrekkende gevolgen kan hebben voor degene die lastig wordt gevallen. Denk bijvoorbeeld aan scholieren die gepest worden, of een vervelende ex-geliefde die je lastig blijft vallen. De overlast kan variëren van vervelende telefoontjes of voicemails tot serieuze bedreigingen via SMS of Whatsapp en het is bijna onmogelijk om hier snel en adequaat iets aan te doen via de mobiele aanbieder. Dit komt met name door het ontbreken van efficiënte procedures tussen de mobiele aanbieders en het feit dat mobiele aanbieders geen nummers kunnen en mogen blokkeren op individuele basis.

Directe actie niet mogelijk
Er is weliswaar een overlastprocedure tussen de Nederlandse providers afgesproken, waarbij de overlastpleger een waarschuwing krijgt en na drie keer waarschuwen volledig wordt geblokkeerd op het mobiele netwerk, maar dat is een proces dat veel tijd in beslag neemt. Er moet namelijk eerst bewezen worden dat er daadwerkelijk sprake is van overlast en dat betekent dat het slachtoffer allerlei gedetailleerde informatie naar de mobiele aanbieder moet sturen, wil de overlastprocedure überhaupt gestart worden. Bovendien wordt de procedure in de praktijk vaak niet adequaat opgevolgd, dankzij het logge administratieve apparaat van de meeste mobiele providers. Hier moet snel verandering in komen, vindt Wilfred Rottier, oprichter en CEO van Robin Mobile: “Als je wordt lastiggevallen, wil je niet wekenlang wachten tot iemand gewaarschuwd wordt en vervolgens pas na drie waarschuwingen wordt geblokkeerd op het mobiele netwerk. Je wilt dat het stalken of lastigvallen direct stopt , omdat het een heel vervelende inbreuk op je privacy is en verstrekkende gevolgen kan hebben. De psychische schade die iemand hierdoor kan oplopen is significant en hoe sneller de overlast gestopt wordt, des te beter het is. Helaas is dat met de huidige afspraken niet mogelijk en daar is het slachtoffer nu de dupe van.”

Vogelvrij
Robin Mobile pleit dan ook voor nieuwe afspraken tussen mobiele aanbieders, ondersteund door duidelijke regelgeving vanuit de overheid. “Het totaal blokkeren van iemand op het mobiele netwerk zou veel eenvoudiger en sneller moeten kunnen,” stelt Rottier. “Aangezien de grote mobiele providers doorgaans niet het toonbeeld van daadkracht zijn als het op het beschermen van hun klanten aankomt, moet er misschien dwingende regelgeving vanuit de overheid worden opgelegd. Feitelijk zijn mensen op dit moment nog vogelvrij als het op hun mobiele telefoon aankomt en kunnen overlastplegers vrijwel ongestoord hun gang gaan.”

Waardevolle tips
Om de lacune in de procedures enigszins op te vangen, heeft Robin Mobile een pagina op zijn site gezet met tips over wat mensen zelf kunnen doen om overlast tegen te gaan. “Wanneer de overlast ernstige of bedreigende vormen aanneemt, dan adviseren we natuurlijk om direct aangifte te doen bij de politie,” zegt Rottier. “Maar ook dit is vaak omslachtig en helpt niet om de overlast per direct te stoppen. In vrijwel alle gevallen kun je de overlastpleger zelf blokkeren in je telefoon om de overlast te stoppen en in het uiterste geval kun je een nieuw mobiel nummer aanvragen. Maar dat laatste is zeker niet altijd noodzakelijk, omdat er dus andere adequate oplossingen zijn die door het slachtoffer zelf direct zijn in te stellen.”

Het blokkeren van inkomende oproepen, sms berichten en Whatsapp berichten verschilt per telefoon en voor iOS, Android, Windows en BlackBerry zijn er eenvoudige en adequate oplossingen beschikbaar. Robin Mobile heeft op zijn site daarom per telefoon of besturingssysteem een handleiding voor het zelf blokkeren van nummers geplaatst.
 

Géén verrassingen

Nooit meer buiten je bundel gaan!
Hulp nodig?
Klik hier voor de Robin Live Chat
×